De eerste dagen

Zo, Afrika. Ik ben nu bijna drie dagen in Arusha en voel me al zo anders dan toen ik hier aan kwam. Na een dag lang vliegen kwam ik aan op Kilimajaro airport in het donker. Hoewel ik niet snel bang ben voor beesten was mijn eerste kennismaking in Tanzania met motvlinders zo groot als kleine vogels en kakkerlakken zo groot als bananen. Niet een hele geruststellende gedachte. Bij immigratie mocht ik na 3 loketten dan toch echt het land in.

Buiten werd ik opgewacht door Donald, een van de medewerkers van de lodge waar ik verblijf. De weg was veel beter dan ik mij had voorgesteld. Een snelweg waardige strook asfalt waar je maar 50 km per uur mag rijden omdat er zebra paden (zonder doel) overheen lopen, drempels liggen, paarden, honden en mensen op lopen, onbewaakte spoorlijnen overheen gaan en het meest gevaarlijke; er rijden enorm veel voertuigen zonder licht. Na aankomst heb ik mijn klamboe opgehangen en ben in slaap gevallen.

Vrijdag ochtend werd ik al vroeg wakker door het geluid van een moskee in de buurt, gevolgd door het opstaan van mijn kamergenote Stefanie. De kamer heeft vier bedden maar voorlopig deel ik hem alleen nog maar met Stefanie, best prettig. Donald heeft me in de ochtend meegenomen Arusha in met nu al mijn favoriete vervoersmiddel: de piki piki. De allereerste keer best spannend maar je went er snel aan. Een piki piki is eigenlijk gewoon een taxi motor. Voor ca 2000 shilling (ongeveer 80 cent) brengt deze je naar het centrum van Arusha. Het gaat in tegen alles wat ik ooit geleerd heb en ik hoorde toch even de stem van mijn moeder in mijn hoofd toen ik zonder helm en op slippers achterop een motor stapte maar geloof me, het went sneller dan je denkt.

Naast de bank, de markt, het regelen van een lokale simkaart en de supermarkt ben ik vrijdag ook langs geweest op de shelter om kennis te maken en om een handtekening op te halen zodat mijn werkvergunning aangevraagd kan worden. Dat wordt nog wel spannend omdat ze sindskort een nieuwe president hebben in Tanzania en de regels behoorlijk zijn veranderd. Ik hoor van mede vrijwilligers dat ze soms wel twee weken moesten wachten voordat ze aan de slag konden. Ik neem de gok en ga in ieder geval maandag naar het project om daar een dag mee te draaien.

Tsja, en dan de vraag ‘Hoe is Afrika’? Ik moet eerlijk zeggen dat ik vrijdag echt in een soort cultuurshok terecht kwam en mezelf af vroeg of ik me hier een maand lang thuis zou kunnen voelen. Ik begreep niets van de taal en de gebruiken en hoewel Arusha in de zomer best toeristisch is wordt je als Mzungu (blanke) toch behoorlijk nagekeken. Maar het went ook heel snel, ik slenter al met veel meer vertrouwen de stoffige straten over en hoewel het koud douchen denk ik nooit gaat wennen valt er prima te leven met van tijd tot tijd geen stroom en stromend water.

Speaking of, op dit moment is er al de hele dag geen stroom en geen water. Ik schrijf deze blog met mn laatste restje accu dus moet jullie de foto’s nog even schuldig blijven. In de loop van komende week zal ik weer een update doen.

Liefs,

Ellie

Reacties

Reacties

Marga

Wat fijn om te lezen het verslag hopelijk snel je vergunning rond geniet er van

Josien

Hoi Ellie, mooi om je verslag te lezen. Hopelijk mag je snel gaan doen waarvoor je bent gekomen. Ik ans je héél veel succes.Liefs.

buuf Jacqueline

Mooi stukje en wat lief dat we op deze wijze een beetje met je mee kunnen reizen . Succes met het wennen

Erik

Succes met verder wennen en ik hoop dat je snel geacclimatiseerd bent! Blijven je volgen. Groetjes ook van Jolande en Kim!

Sarah

Hey V! Heel veel succes met alle inheemse beesten... Ik hoop dat je snel kunt beginnen en je kwaliteiten kunt inzetten :-)!! Het gaat vast allemaal goed komen je bent daar met een doel!

Marleen

Hey Ellie! Kakkerlakken zo groot als bananen .... tjonge .... daar ben ik wel even stil van ;-). Brrrrr.

Fijn dat je al een beetje kunt wennen, hopelijk kun je snel aan de bak!

Wacht met smart op je volgende blog!

Groetjes!

Dora

Bedankt ellie voor je eerste bericht.een hele cultuur omslag kun je na gaan hoe goedwij het hebben.een hele fijne tijd .groetjes

Dora

Hoi ellie bedankt voor je eerste verslag.een hele cultuurslag maar nu ken je zien hoe goed wij het hebben.ik wens je een fijne tijd .groetjes van ons .dora

Jochem

Mooi, je bent goed geland :)
Veel succes en plezier, en vast proost als je je eerste lokale biertje drinkt...

Harrie

Hoi El, petje af voor je expeditie. Veel sucses nog de komende tijd.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood