Fase 2

De lente komt er aan... en dat wordt tijd ook. Hoewel de winterse temperaturen (20-30 graden) me prima bevallen brengt de lente hopelijk wat regen met zich mee. De laatste regenval hier was met pasen en dat is goed te zien. Het water in de rivier staat zo laag dat ik in theorie naar de overkant kan lopen zonder dat mn knien nat worden. In de praktijk kom in niet eens in de buurt van de oever omdat hongerige krokodillen daar geduldig liggen te wachten.

Buiten de hekken van fase 1 is goed te merken dat de natuur last heeft van de winter. De leeuw uit de vorige blog blijkt met z’n drieen te zijn. 1 mannetje en twee vrouwtjes. De lopen hier nu al dagen rond op zoek naar voedsel. Overdag houden ze zich schuil maar in het schemer en snachts zijn ze goed te horen. Erg gaaf maar soms ook spannend aangezien we lopend van fase 1 naar fase 2 gaan.

De wandeling naar fase 2 is ongeveer 5 minuten de berg op. Bovenaan de berg is eerst de eigen afval stort. Alles wordt gescheiden maar er wordt maar zelden iets afgevoerd. Het project heeft geen eigen inkomsten en daarmee komt elk oud stuk ijzerdraad vanzelf weer een keer van pas. Afgelopen dagen hebben we oude speeltoestellen uit elkaar gehaald en alle bouten gebruik ik nu weer om een ladder te maken voor in een nieuw verblijf.

Naast de afvalstort staat de voedselschuur en de garage. In de voedselschuur wordt al het gedoneerde eten opgeslagen en brereid om aan de maar liefst 29 troepen te voeren. En dat is gelijk ook de rest van fase 2. 29 grote verblijven en 3 semi wilde verblijven waar samen 454 apen wonen. De troepen blijven hier net zo lang tot ze ‘compleet’ zijn en uitgezet kunnen worden. Een complete troep bestaat uit ca 25 apen tussen de 0 en 10 jaar met een goede mix tussen mannetjes en vrouwtjes en een duidelijke Alfa. Idealiter zijn er geen semi wilde verblijven maar omdat uitzetten al een tijd niet lukt hebben de apen een groot stuk grond gekregen waar ze zo veel mogelijk als wilde troep leven.

Behalve de troepen die hier in de opvang leven loopt er tussen de verblijven ook een wilde troep bavianen die af komt op al het eten. Meestal laten ze je met rust maar ik heb geleerd ze niet te onderschatten, bavianen zijn sterk en gevaarlijk. Om iedereen beter uit elkaar te houden hebben ook de wilde bavianen hier een naam, de troepnaam is vanwege een zeer duidelijke reden ‘Longtits’.

Mijn hoofdtaak in fase 2 is schoonmaken. Elke ochtend van 7 tot 11 worden er 2 verblijven schoongemaakt. Het werk zelf is erg smerig maar tijdes troopclean maak ik altijd wel wat bijzonders mee. Of het nou de wilde zwijnen zijn die graag even door het oude hooi wroeten of een van de apen die probeert borstels, tuinslang, hooi of zelfs rubber handschoenen te stelen (ja, er is hier nu echt een baviaan apentrots op z’n knalgele rubber handschoen).

M’n minst favorite shift is het vlooien van Patats. Zij is een van de oude Lab apen en hoewel het niet gelukt is haar aan een troep te binden heeft ze wel behoefte aan contact. Zo speelt ze graag door het hek met de longtit baby’s, heeft ze een knuffel die ze behandelt als haar eigen baby en zijn er shifts om tijd met haar door te brengen. Elke andere vrijwilliger is gek op haar maar Patats en ik zijn nou niet echt soulmates. Tijdens mijn eerste shift heeft ze me behoorlijk hard geslagen en sindsdien ben ik bang voor haar en heeft zij besloten mij volledig te negeren. Dus daar zit ik dan, alleen in een apenverblijf. De laatste keer heb ik een banaan voor haar meegenomen (ja, alle cliche’s over apen en bananen zijn waar), dat uur heeft ze zich door mij laten vlooien en kreeg ik zelfs een knuffel. Wie weet komt het nog goed tussen ons.

Verder gaat het goed hier. Ik heb het ontzettend naar mijn zin. De werkdagen zijn lang maar aan de andere kant is het leven hier eenvoudig. Opstaan, werken, eten, hangen met de rest van de vrijwilligers en voor half 9 lig ik meestal in bed. Vanavond is het braai avond. Door de week ben ik ongewenst veganist maar voor vanavond staat er steak op het menu!

Reacties

Reacties

Nicole

Geweldig Ellie,
Zoals je alles beschrijft is het een genot om je avonturen te lezen. Je maakt weer vanalles mee. Geniet van alles en van het prachtige land.
Je bent goed bezig om herinneringen voor het leven te maken!! Je kunt trots zijn op jezelf!!

Martine

Weer genieten Ellie, van je verhaal. Zo leuk zoals je het beschrijft. Weer een fantastisch hoofdstuk in je leven

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood