Joshua Tree, Sedona en de Grand Canyon

Oke, ik weet dat ik niets te klagen heb. Dat het echt gaaf is wat ik doe en dat dit een once in a lifetime is. Maar wat niemand je vertelt als je wereldreis verhalen hoort is hoe moeilijk het kan zijn (ik weet het, de afgelopen maanden heb ik vaak geroepen “hoe moeilijk kan het zijn?”). De eerste dagen alleen in de VS waren erg moeilijk. Ik heb me nog nooit zo klein en verloren gevoeld. Alles hier is groot. De auto’s, de mensen (ja, zelfs naast mij zijn de mensen groot), de afstanden en vooral de verpakkingen in de Wallmart. Ik heb me echt afgevraagd waarom ik hier ben, waarom ik deze reis ook alweer wilde en waarom ik zo ver weg wil van iedereen waarvan ik hou. Inmiddels gaat het gelukkig een stuk beter, met dank aan alle lieve berichtjes en belletjes.

Afgelopen vrijdag avond ben ik dus aangekomen in Los Angeles. Wat een enorme stad! Ik sliep aan de Hollywood boulevard en alle cliche’s zijn waar. Iedereen daar met wie ik een praatje heb gemaakt “wants to be an actor” en is druk bezig zichzelf als acteur te profileren op de boulevard. Ga je echter een straat naar achter dan valt alle plastic weg en zie je de zwervers bij bosjes onverstoord onder een stapel doeken liggen. LA is niet mijn stad en na het ophalen van mijn huurauto (Nissan Sentra voor de liefhebbers) ben ik doorgereden naar Joshoa Tree National Park.

En wat een contrast is dat! De rust, eekhoorntjes die je campsite doorzoeken naar iets eetbaars, roadrunners die langs zoeven (wat zijn die trouwens groot!), coyote’s die ‘s nachts de lucht vullen met hun gehuil en de volgende ochtend zelfs twee kolibri’s vlak voor m’n neus. De campsite is primitief maar goed genoeg voor 2 nachten, wel goed de tent dichthouden want blijkbaar is dit het seizoen voor slangen. Ik ben twee nachten in het park gebleven en heb er voornamelijk gehiked en geleerd dat mijlen niet hetzelfde zijn als kilometers….

Mijn volgende stop is Flagstaff en daarmee steek ik ook gelijk de staatsgrens van California naar Arizona over. Ik verblijf op een KOA camping, daar stikt het hier van in Amerika. Een stuk minder primitief en daar wen je snel aan. Flagstaff ligt mooi centraal waardoor ik heb kunnen hiken in Sedona National park als in de Grand Canyon. Hoewel de Grand Canyon veel bekender is vond ik Sedona ook fantastisch mooi. Beide parken zijn ontstaan door stuwing van de aarde waardoor je de rotslagen goed kunt zien. De temperatuur loopt hier overdag op tot ca 33 graden waardoor het rustig is op de hiking trails maar ik ook behoorlijk wat water mee moet zeulen. Wanneer je in de Canyon loopt wordt het hoe lager hoe heter dus na een korte hike naar beneden vond ik het prima en ben weer omhoog gelopen. Gister avond ben ik nog een keer gegaan om de zonsondergang te bekijken. Een heel andere setting. De overdag zo luidruchtige toeristen zaten allemaal stil aan de rand van de Canyon naar de overkant te staren. Ik ben blijven zitten tot het donker, toen was het park ineens spookachtig. Alle toeristen weg, nergens een lantarenpaal een prachtige sterrenhemel en de grote donkere afgrond naast me, heel bijzonder om mee te maken.

Ik heb het inmiddels best naar mijn zin hier en begin een aardig ritme te krijgen. Omdat de temperatuur ‘s avonds snel daalt leef ik (zo ongeveer) met de zon. Dat betekent tussen 5 en 6 uur ‘s ochtends wakker en rond 8 uur slapen. Had niet gedacht dat ik ooit een ochtendmens zou worden! Contact leggen met andere reizigers gaat heel makkelijk. Het zijn bijna allemaal Amerikanen maar de mooiste waren Pat en Wanda. Beide midden 70, hij een oude rocker met hoodie en gitaar die van kamperen houdt, zij een afro Amerikaanse lifestyle coach uit Santa fe compleet met knalroze hartvormige zonnebril. Zij zijn degenen geweest die in de gaten hielden of ik met zonsondergang wel weer terug was van m’n hikes, zo lief!

Ik merk dat ik mijn volledige reis niet goed kan overzien, kan ik wel zo lang zonder thuis? Ben ik niet te enthousiast aan dit avontuur begonnen? Ik weet het niet, vooralsnog bekijk ik het per fase. Zolang ik er blij van wordt ga ik door. Zojuist ben ik aangekomen in Las Vegas. Er staat 45 graden op de teller dus ik wacht nog even tot de avond valt voor ik op avontuur ga. Morgen reis ik door naar Sequoia National Park.

Ruben

Mount Whitney is niet te ver van je vandaan, daar een schitterende trail gelopen destijds. (Van de hitte van Death Valley in de ochtend naar de eeuwige sneeuw van Mt. Whitney in de middag.) Trail is goed te doen in een paar uurtjes. Wel oppassen voor de beren. Veel plezier!

Jolanda Bekkering

Wauw, wat heb je al veel gedaan! En weer heel mooi beschreven. Kan niet wachten op he volgende verhaal!

Dora

Leuk reisverslag ellie Je hebtal weer heel wat gezien De natuurparken zijn vast heel mooi Je voelde je een beetje eenzaam dat kan ik wel begrijpen Maar je zegt ook dat het weer beter gaat Hopelijk kun je dat vast houden Van hieruit in elk geval een dikke kus

Teun

Wat een leuk verhaal, veel plezier, geniet ervan!

Martine

Ik leef helemaal mee Ellie. Ik zie je zitten, onder de indruk van zonsondergang en sterrenhemel. Je kunt het zo prachtig beschrijven, ook je twijfels en de gewenning aan het alleen reizen daarna. Ga nu met plezier je volgende blog lezen.

Kees-Jan

Hoi Ellie! Wat mooi om je reis zo te kunnen volgen :) en als ik je verhaal over Joshua Tree en Grand Canyon lees dan komt alles van onze eigen reis door de West Coast weer boven. Ik zeg hou vol en hou moed. Deze reis zul je nooit meer vergeten. Vegas is over the Top, maar erg leuk om gezien te heben. Ga 's avonds over de strip en loop her en der een Hotel of Casino in. Wat je ziet is vaak niet te geloven dat men dat daar gebouwd heeft en hoe erg de bling bling je tegemoet komt. Ik zal wekelijks even kijken welk nieuws je gepost hebt. Heel fijne mooie reis gewenst en vooral niet aan ons op kantoor denken :) Hartelijke groet ui Zwollywood

Renate van den Brink

Hey lieve ellie, wat gaaf om je verhalen te lezen zeg, wat vertel je mooi en leuk;-) Ga genieten, de tijd vliegt voorbij en je gaat zeker geen spijt krijgen. Dikke kus Renaat

Doingoood