Geisers, zwavelvelden, walvissen, watervallen en heel veel niets

Zo, de kop is er af. Ik zit op Reykjavik airport te wachten tot ik mag boarden. Tijd genoeg om de afgelopen 10 dagen eens samen te vatten in een blog. Eigenlijk begint mijn verhaal al iets eerder. De afgelopen weken stonden vooral in het teken van deze reis. Niet alleen het verzamelen van alle spullen (ik heb mijzelf een backpack van 15 kilo ten doel gesteld) maar ook de zenuwen van het alleen vertrekken en afscheid nemen van Jean-Paul.

Gelukkig zijn we samen door IJsland getrokken. En wat een land is dat! Als je denkt dat je je heel veel niets voor kunt stellen, doe dat dan keer drie en dan kom je in de buurt van de indruk die IJsland op mij heeft achtergelaten. Het is een land van uitersten, in basis is alles duur (10 euro voor een biertje is niet vreemd) maar vreemd genoeg hoef je voor veel dingen zoals toeristische attracties of de carwash niets te betalen. Het weer kan gaan van zware storm tot strak blauwe lucht en deze wisselen elkaar gerust binnen 5 minuten af. En ook de indruk die het land geeft kent uitersten. Het kan een deprimerende hoeveelheid onleefbare grond zijn om vervolgens te veranderen in een adembenemend landschap. Omdat er maar zo weinig mensen in IJsland wonen is een heleboel niet gereguleerd. De basis regel is ‘gebruik je verstand’. Zo is er nergens een vangrail te bekennen, stoplichten bestaan alleen in Reykjavik en als je wil kun je zo een geiser of vulkaan in lopen zonder dat er een bordje heeft gestaan dat het gevaarlijk is of dat het niet mag.

In onze witte Renault Kadjar zijn we het eiland over gereden (Om raadselachtige reden zijn bijna alle auto’s in IJsland wit). De ringweg heeft ons tegen de klok in rond geleid waarbij we deels in de tent en deels in gesthouses hebben geslapen. Wildkamperen is (met gebruik van gezond verstand en respect voor de natuur) toegestaan en de eerste nacht hebben we onze tent dan ook opgezet in een grot, ongeveer 30 meter omhoog vanaf de weg. Super spannend! De grot, vrij ondiep en droog, werd bewoond door meerdere meeuwen stellen die daar zaten te broeden maar bij gebrek aan protest zijn we er maar vanuit gegaan dat ze het oké vonden. Halverwege de nacht trok de wind steeds meer aan en zagen we de tent van 2 mensen die beneden in het gras stonden voorbij waaien (vanwege de zomer gaat de zon hier slechts een uurtje onder en wordt het niet donker). Rond een uur of 7 ’s ochtends was het inmiddels behoorlijk aan het stormen en regenen en zagen we de weg onder ons langzaam vol lopen waarmee de route naar de auto geblokkeerd zou worden. We hebben snel de spullen ingepakt en zijn gegaan. De weg naar beneden was best lastig. Hoge bomen vangen veel wind en zeker met een backpack van 15 kilo. Eenmaal op de weg verder naar het oosten hoorden we op het nieuws dat de weg inmiddels afgesloten was door de storm, geluk gehad dus!

Voordat m’n woorden op zijn nog snel even IJsland in een paar tips:
- Een 4x4 heb je zeker nodig en de binnenwegen zijn echt een (gave) uitdaging om te rijden

Husavik is dé plek om walvissen van zo dichtbij te spotten dat je ze aan kunt raken

Plan een paar hikes, de bergen, gletsjers, watervallen en ijsmeren zijn prachtig vanuit de auto maar nog mooier als je er tussendoor loopt.

Laat je IJslandse woordenboek thuis, 99% is met de beste wil van de wereld niet uit te spreken en de oprecht vriendelijke bevolking spreekt goed Engels.

De volgende bestemming: Los Angeles!

Tot later.

Mijke

Ha Ellie!! Wat schrijf je ontzettend leuk!! Ben benieuwd naar je volgende blogs... goede reis en geniet!!!

Alice

Wat schrijf je toch prachtig! Goede reis Ellie! X

Sarah

Hey Ellie, super gaaf en mooi allemaal. Mooi geschreven, ik vind het erg leuk om je blogs te lezen!!! Ik kijk uit naar de volgende :-)

Rick overesch

Mooi verhaal. Leuk om te lezen.

Martine Hoogendoorn

Gelukkig, we mogen weer meereizen via jouw leuke verhalen en prachtige foto's. Had ik al gehoopt!

Ingrid Lindeboom-Weerts

Lekker genieten Ellie!

Marleen

Hoi Ellie, dat ziet er zeker bijzonder uit zeg, IJsland! Mooie foto's en leuke blog! Tot een volgende blog. Groetjes!

Jordi

Top verhaal weer! Geniet ervan

Margo

Heerlijk verhaal om te lezen! Leuk om een beetje met je mee te reizen door je blog. Je schrijft zo beeldend dat dat niet heel moeilijk is en anders hebben we nog je gave tekening! Op naar het volgende avontuur op je reis.

Doingoood