De ontmoeting

Terwijl ik deze laatste blog schrijf zit ik weer in Nederland aan de keukentafel. Het welkom op Schiphol was warm maar verder vind ik het vooral koud. Hoewel ik de reis een fantastische ervaring vond is het ook goed om weer terug te zijn. Ik ga de zon, het buiten leven en de muziek missen. De koude douches laat ik met liefde achter.

Mijn avontuur is voorbij maar toch wil ik jullie nog in één ding van mijn reis meenemen en dat is de ontmoeting met Sarah.

Één van de vrijwilligers in de lodge is op haar project (een goverment primary school) bezig geweest met het sponsorship programma ‘if you were in my shoes’. Het programma zoekt sponsoren voor kinderen die geen geld hebben om naar school te gaan. In principe is het onderwijs voor kinderen gratis maar een school uniform, boeken, pennen, schriften, maaltijden etc. moeten wel worden betaald. Van alle donaties die ik nog niet had uitgegeven aan toiletten en het naaiatelier heb ik besloten om een kind te sponsoren.

En afgelopen dinsdag middag was het zo ver, mijn ontmoeting met Sarah. Een meisje van 11 die als laatste van het gezin met 3 kinderen nog geen sponsor had. Voorafgaand aan de ontmoeting heb ik haar intake formulier toegestuurd gekregen waar ze zichzelf op de volgende manier in voorstelde;

“My name is Sarah, i live with my mother and two brothers (11 and 5) in Arusha. My Mother earns money by washing other peoples clothes. I don’t remember my father, i think he is dead. In the morning i make chai tea. For breakfast we usually have left over food from the night before but sometimes we have a bread bun. After school i fetch water from the community tap, clean the floors, wash the dishes and cook. My mother comes home about 6pm.

In the weekend i look after my little brother while my mother goes to find work, i also wash my families clothes. In the future i want to be a doctor, so i can help my mother”

De daadwerkelijke ontmoeting met Sarah was heel bijzonder. Met behulp van een tolk heeft ze wat meer over zichzelf verteld en heb ik mijzelf aan haar voorgesteld. Ik kan mij alleen maar indenken hoe een meisje van 11 zich moet voelen die een huishouden draaiende houd, naar school gaat en haar broertjes ziet die wél nieuwe schoolkleren en een maaltijd krijgen terwijl zij dit niet heeft. Ze was in ieder geval zo blij als een jarig kind toen ze hoorde dat ook zij nu een sponsor heeft.

Omdat ze thuis geen elektriciteit hebben is het voor Sarah lastig om al haar klusjes te doen én huiswerk te maken voordat het donker is. Ze is zo rond 17.00 uit school en om 19.00 is het donker. Vaak schiet het huiswerk er dus bij in. Via ENGIE heb ik Sarah een solar light cadeau gedaan. School heeft aangeboden om deze elke dag voor haar op te laden zodat ze ’s avonds licht heeft bij haar klusjes en huiswerk.

Voor de aankomende 3 jaar is haar schoolgeld betaald. Hiervoor krijgt Sarah de volgende dingen:

- Onderwijs en examens
- Dagelijkse school lunch
- Boeken, pennen, potloden, schriften liniaal etc
- School uniform (inclusief ondergoed sokken en schoenen)
- School reisje
- Medische zorg

Dus ook namens Sarah; ontzettend bedankt!

Reacties

Reacties

Josien

Mooi om te lezen Ellie. Goed werk gedaan. Ik ben wel blij dat je goed weer thuis bent gekomen. Aan de kou wen je ook zo weer.
Liefs. Josien.

Dora

Fijn dat je weer veilig thuis bent.Hoe mooi kan het zijn om te zien hoe gelukkig je een mens als Sarah kan maken, met dingen die wij hier heel gewoon vinden.Nu even weer wennen aan nederland.groetjes

Vera

Fijn dat alles goed is gegaan en je veilig thuis bent.
Een enorme ervaring rijker en een tas vol dierbare herinneringen!

jose.brok@home.nl

Dank Elly, voor alle verhalen Indrukwekkend. Het was fijn een beetje mee te kunnen leven. En fijn om te zien dat er mensen zijn waaronder jij die dat willen doen, dat werk daarginds dat zo belangrijk is. Groetjes van ons.

Martine

Wat heerlijk om een kind zo blij te kunnen maken. Dat geeft voldoening. En dankbaarheid om dit te kunnen doen! Dank voor je verhalen Ellie, ik heb ervan genoten

Marleen

Heel leuk om zo een klein beetje mee te maken wat jij hebt meegemaakt Elly.

Succes met het weer wennen in Nederland ;-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood