De laatste loodjes

Om te beginnen: Ik vergeet iedere keer om te zeggen hoe leuk het is om alle reacties te lezen. Om eerlijk te zijn gaat niet alles vanzelf hier met de Afrikaanse cultuur en wanneer het even tegen zit is het leuk om te zien dat er weer een berichtje is binnengekomen. Dank je wel daarvoor!

Afgelopen weekend heb ik schaamteloos de toerist uitgehangen. Daar waar je in Nederland een weekendje weg gaat naar Terschelling ben ik een weekendje weg geweest naar Zanzibar. Nog steeds Tanzania maar een totaal andere wereld! Om te beginnen is het daar qua temperatuur overdag net zo warm maar ’s avonds koelt het niet af en de luchtvochtigheid is veel hoger waardoor het belachelijk tropisch heet is.

Het tweede grote verschil is dat ik hier geen Mzungu ben. Natuurlijk ben ik nog steeds blank maar op Zanzibar zijn zoveel nationaliteiten aanwezig dat het veel minder opvalt. Overal om je heen zie je andere blanken, Indiërs, Chinezen, Arabieren en Afrikanen. Ik kan dus heerlijk opgaan in de menigte. Heb niet op elke straathoek vrienden die mij allemaal ‘kennen’ en wordt niet nageroepen op straat. Best lekker.

Verder is Zanzibar prachtig, mooie stranden, palmbomen, nou ja ik hoef je niet te vertellen hoe een reisgids er uit ziet. Overal ruikt het naar eten, lekkere kruiden en koffie! Hoewel oploskoffie ook hier favoriet is weten ze wel dat toeristen liever echte koffie hebben.

Vanaf het eiland heb ik een klein eiland voor de kust bezocht wat ‘prison island’ wordt genoemd. Dit eiland heeft een rijke geschiedenis als het om slavenhandel gaat en heeft daarnaast een super grote groep reuzeschildpadden. Het lijkt een beetje op een stukje dierentuin waar ze leven maar ze zijn vrij om te gaan en staan waar ze willen. De oudste schildpad is 193 jaar oud en ik realiseerde mij pas echt hoe oud dat is toen ik door had dat deze schildpad nog de horror van de slavernij heeft meegemaakt.

Stonetown is verder een mooie stad met oude panden en allemaal kleine straatjes en steegjes met kleine winkeltjes. Ik verblijf in de volunteer lodge in stonetown wat ook gelijk een gevoel van thuiskomen geeft. Want hoewel er een heel land tussen de lodges zit is de manier van leven exact hetzelfde.

Maar goed, nu weer het echte werk. Morgen is namelijk de laatste dag op mijn project en hoewel het allemaal behoorlijk ambitieus was lijkt het er toch op dat ik al mijn doelen ga halen. De eerste verrassing was toen ik vanmorgen binnen kwam en de toiletten betegeld waren. Het heeft heel wat moeite gekost maar blijkbaar hadden ze er zin in zaterdag. Het tegelwerk is klaar en dat betekent hopelijk ook een einde aan de buikklachten doordat het sanitair beter schoongemaakt kan worden.

De tweede verrassing kreeg ik toen ik het naaiatelier binnen kwam. De tassen verkoop is nu echt gaan lopen. Onder leiding van Agnes hebben de meiden dit weekend ruim 20 tassen gemaakt en een groot deel is vandaag alweer verkocht. Daarnaast ligt er een grote stapel stof en een bestel lijst voor alles wat er nog gemaakt moet worden. Het lijkt er dus echt op dat het atelier verdergaat als ik straks weg ben, en dat voelt goed!

Als laatste ben ik vandaag op school geweest om daar het schoolgeld voor 3 meiden te betalen. Heel leuk om eens op een school te kijken hoewel dit natuurlijk een prive school is en het daar allemaal wat netter aan toe gaat.

Morgen ga ik van jullie laatste sponsorgeld een kind sponsoren welke geen geld heeft om schoolkleding, pennen, schriften en een uniform te betalen. Dit kind krijgt dan de kans om naar school te gaan en daar elke dag een maaltijd te eten. Ik ben heel benieuwd hoe een goverment school er uit ziet. Leuk om te weten is misschien dat dankzij jullie dit kind voor 3 jaar naar school kan, dank jullie wel!

Reacties

Reacties

Marleen

Hey Ellie, wat leuk weer om je verhaal te lezen! En wat goed dat je je doelen haalt. Mag je echt trots op zijn! Wat een verbetering die betegelde toiletten, ziet er goed uit. Succes nog met de laatste loodjes en alvast een goede, veilige terugreis gewenst!

josé Brok

ik wens je enkel een goede reis, komveilig aan en neem de tijd om dit alles te verwerken. Je hebt het super gedaan. Liefs van ons.

Kerstin

Ontzettend leuk om steeds te lezen over je avonturen! Wat goed dat er al zoveel veranderd is, heel fijn om het gevoel te hebben dat je daar een groot aandeel in hebt denk ik. Merle en ik zijn ook een tassen-verkoop gestart voor de Strijd van Salland :)
Ik hoop dat je nog geniet van de laatste dagen, heel veel succes en een goede terugreis! X

Sarah

Hey Ellie, echt gaaf dat je je doelen hebt gehaald. De resultaten op de foto's zeggen genoeg! Top gedaan. Ik wens je goede reis terug! Zie je snel

Peter

Hey Ellie,

Leuk om je belevenissen te volgen! Geniet er nog ff van!

Liefs Peter

Martijn

2 woorden: Trots & Karmeliet. Nou vooruit, iets meer woorden. Heel, heel erg trots en nog meer Karmeliet :-)
Het zit er bijna op meisje, wens je een goede en veilige terugkomst toe en tot snel!

Lida

Al dat zwoegen op de naaimachine heeft echt iets opgeleverd. De tassen zien er verg goed uit. Maar.....
het is ook goed om straks weer thuis te zijn.

Fijne laatste dag.

Dora

Bedankt dat je ons op de hoogte hebt gehouden van je reis.je hebt mooie dingen tot stand gebracht enmooi dat je met het sponsor geld mooie dingen hebt kunnen doen.Je kunt met een goed gevoel huiswaarts keren waar je ook wel weer naar uitziet. Een hele goede reis en een veilige thuiskomst. Groetjes van ons dora

Martine

Wel thuis Ellie! Wat heerlijk dat er zoveel gerealiseerd is. Geweldig, dat naaiatelier. En die kinderen die naar school kunnen en maaltijden krijgen. Goede reis!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Doingoood